دانگل چيست؟ با دانگل و کاربرد آن آشنا شويد

دانگل چيست؟ با دانگل و کاربرد آن آشنا شويد

دانگل چيست؟ با دانگل و کاربرد آن آشنا شويد
احتمالا شما با پيشرفت روز افزون تکنولوژي، واژه دانگل (Dongle) که به آن wireless adaptor هم گفته مي‌شود را زياد شنيده‌ايد. دانگل يک قطعه سخت‌افزاري کوچک است که به ابزار ديگري همچون رايانه، تلويزيون و... متصل شده و امکانات و قابليت‌هايي را به آن اضافه مي‌نمايد. دانگل يک وسيله يا دستگاه است که نقش واسط ارتباطي را ميان ساير دستگاه‌ها و سيستم‌ها در حوزه فناوري بازي مي‌نمايد. در کاربردهاي متفاوتي در حوزه کامپيوتر و فناوري اطلاعات مي‌توان از واژه دانگل استفاده کرد. دانگل اغلب به صورت USB طراحي مي‌شود و به اتصال به سيستم مورد نظر، امکان ارتباط وايرلس خاص بين آن سيستم با يک وسيله خاص ديگر را فراهم مي‌نمايد. شايد شما بدون آنکه با نام دانگل آشنا باشيد، بارها از آن استفاده کرده باشيد. به عنوان مثال کامپيوترهاي روميزي امکان اتصال به واي‌فاي را ندارند و نمي‌توانند به خودي خود به مودم متصل شوند، در اين شرايط شما مي‌توانيد از دانگل واي‌فاي استفاده نماييد تا قابليت جديدي به سيستم شما اضافه شود و سيستم شما توانايي اتصال به واي‌فاي را پيدا کند.

کاربرد دانگل
کاربرد دانگل‌ در ابتدا در حوزه کامپيوتر، براي حفظ مالکيت معنوي نرم‌افزارهاي توليد شده و نرم‌افزارهاي خصوصي بود. به اين صورت که اين نرم‌افزارها تنها زماني قادر به سرويس‌دهي بود که قطعه سخت‌افزاري دانگل نيز به آن سيستم متصل مي‌بود. به اين شکل مکانيزمي براي امنيت نرم‌افزارهاي توليدي ايجاد شد که اولين بار، اولين دانگل به سيستم IBM PC متصل شد. هنوز هم در بسياري از حوزه‌ها براي ارائه نرم‌افزارهاي تخصصي از دانگل استفاده مي‌شود. اما امروزه اين کاربرد بسيار گسترده شده و براي اتصالات مختلف بين دستگاه‌ها از دانگل استفاده مي‌شود.
دانگل‌ها براي کاربردهاي مختلفي طراحي مي‌شوند. بسياري از آن‌ها با اتصال به پورت USB يک دستگاه، قابليت‌هايي چون ارتباط بي‌سيم (نظير بلوتوث و Wi-Fi) را براي آن دستگاه فراهم مي‌آورند. پخش‌کننده‌هاي چندرسانه‌اي ديجيتال کوچک و حتي رايانه‌هاي شخصي کوچکي که براي اتصال به ورودي HDMI تلويزيون (يا مانيتور) طراحي شده‌اند نيز نوعي دانگل به شمار مي‌روند. علاوه بر اين‌ها برخي از دانگل‌ها براي محافظت از نسخه‌برداري غيرمجاز يک نرم‌افزار تجاري ساخته مي‌شوند. به اين ترتيب که نرم‌افزار همراه با يک دانگل سخت‌افزاري عرضه مي‌شود و تا زماني که اين دانگل به دستگاه متصل نشده باشد نرم افزار کار نخواهد کرد. از نمونه‌هاي ديگر دانگل‌ها مي‌توان به کارت‌خوان‌هاي اس دي (SD Card Reader)، آداپتورهاي OTG و فلش درايوهاي USB اشاره نمود.


انواع دانگل
دانگل انواع مختلفي دارد که براي اتصالات و کاربردهاي مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. دانگل‌ها را مي‌توان به انواع زير دسته‌بندي کرد:
•    دانگل‌ بلوتوث
•    دانگل‌ واي فاي: مودم وايرلس (Mobile Broadband Dongle) که اينترنت دانگل ناميده مي‌شود، يک دستگاه USB کوچک است که امکان دسترسي به اينترنت از طريق تکنولوژي‌هاي مخابراتي سيار 3G و 4G را ايجاد مي‌کنند.
•    دانگل‌ کارت حافظه
•    دانگل‌ موس بي‌سيم
•    دانگل‌ کيبورد بي‌سيم
•    دانگل‌ تأمين کننده شارژ
•    دانگل‌ دسته (joystick) بي‌سيم
•    دانگل‌ صوتي ّبراي استفاده و اتصال (AUX)
•    دانگل‌ سيم کارت (براي اتصال سيستم به اينترنت از طريق سيم‌کارت مورد استفاده قرار مي‌گيرد(


مزاياي استفاده از دانگل‌
•    دانگل‌ها به دليل اندازه کوچک به آساني قابل حمل هستند و فضاي زيادي اشغال نمي‌کنند و اغلب از يک فلش نيز کوچکتر هستند.
•    دانگل‌ها برخلاف سخت‌افزارهاي داخلي دستگاه‌ها مي‌توانند روي چندين دستگاه مختلف مورد استفاده قرار گيرند. براي مثال شما مي‌توانيد تنها يک دانگل USB بلوتوث تهيه کنيد و از آن روي رايانه‌هاي دسکتاپ مختلفي که به صورت داخلي مجهز به اين سخت‌افزار نيستند براي انتقال فايل بين رايانه و گوشي هوشمندتان استفاده کنيد (به اين ترتيب لازم نيست براي خريد سخت‌افزارهاي مجزا براي هر دستگاه، هزينه‌اي جداگانه بپردازيد در حالي که تنها در مواقع ضروري از آن استفاده مي‌کنيد) يا به عنوان مثال مي‌توانيد از فلش درايو USB خود براي همراه داشتن و انتقال فايل‌هايتان در منزل و محل کار بهره ببريد.
•    از نظر امنيتي نيز استفاده از دانگل‌ها مي‌تواند مفيد واقع شود. براي مثال اگر از دانگل‌ها براي ارتباط بي‌سيم استفاده شود مي‌توانند اين اطمينان را براي کاربر به ارمغان بياورند که هنگام متصل نبودن دانگل به دستگاه، دسترسي بي‌سيم به آن امکان‌پذير نيست. و اطلاعاتي قابل سرقت نمي‌باشد.

بنابراين به طور خلاصه ميتوان گفت که دانگل ابزاري مي باشد که توسط آن مي توانيد به راحتي گوشي و يا تبلت ( و حتي کامپيوتر ) خود را به صورت بيسيم به نمايشگر و يا ويدئو پروژکتور متصل نماييد و به راحتي هر آنچه که بر روي صفحه گوشي خود مشاهده مي کنيد بر روي نمايشگر نيز ببينيد. شما مي توانيد از دانگل براي پخش آموزش ها و يا  نمايش جزوات بر روي تلويزيون استفاده نماييد. به عنوان مثال شما مي توانيد آموزش گوشي خود را توسط دانگل به ويدئو پروژکتور کلاس درسي متصل نماييد و آموزش هاي کلاس پايه هفتم را که از قبل ضبط شده است براي دانش آموزان پخش نماييد. از ديگر مزاياي دانگل، مي توان به موارد زير اشاره نمود:
•    قيمت مناسب
•    قابليت اتصال بيسيم به گوشي با برد زياد ( بين 8 الي 12 متر )
•    سرعت بالا و تاخير کم در نمايش تصاوير
•    قابليت انتقال صوت به صورت همزمان




نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.